tisdag 9 mars 2010

Thai mat med munk

I lördags var jag på det mest spännande jag varit på pålänge! Vi var bjudna att följa med min arbetskamrat Van till hennes kompis thai-restaurang! Där skulle det hållas en traditionel buddistisk-munk-middag. Det var en munk, precis som ser dom på tv. i orangea kläder, kalt huvud o runda glasögon!! Det hela började med att jag fick gå ner på knä och "buga" mig tre gånger framför munken. Sedan satt vi som i "kyrkbänkar" med munken framför oss alla med händerna som i "be läge". Vi blev typ välsignade av munken. Efter detta gick de thailändska personerna som var där fram med sin mat till munken. Så klart knäböjde dom framför honom när dom gav maten. Munken fick därefter äta maten, vi andra satt o pratade då. Efter att munken var färdig fick vi andra äta. Shit va starkt det var! Bränndes på tungan! Inte van med så stark mat=) Men nu har jag smakat iaf! Efter att vi ätit satte sig tahiländskorna i "kyrkbänkarna" och fick en lyckönskning! Att dom välsignade familjen, livet och samhället. Sedan fick vi gå fram till Munken och knäböja för att få en liten medaljong som ska föra med sig ett beskydd för oss. Det var så häftigt att få vara med om detta... Tackar Van med glädje att vi fick dela detta med dom som var där!!

I söndags så var jag med mamma o pappa till Eskilstuna för 3års kalas! äntligen!! blev en lyckad dag med tårta o massa paket! Hon blev så nöjd över ringarna moster hade köpt..Hon tog av sig o tog på sig dom, för annars kan dom bli smutsiga!! ;) När vi sedan skulle gå kom Ella o la sina händer runt mitt ansikte och sa: Kommer sakna dig moster!! Smälte totalt av detta!! Hon är bäst!!!!

Ikväll kommer mamma o pappa hit för att pappa ska hjälpa oss att sätta upp våran hatthylla igen, den brakade ner för några veckor sedan, men pappa har inte haft slagborren hemma. Men nu så, nu slipper vi ha jackor i lgh överallt nu ska den upp!! =)

Näää, nu blir det lite frulle för frk olsson.
Ha en underbar dag!!!

1 kommentar:

  1. Men oj vad spännande och för att inte tala om roligt. =)
    Förresten hur gick det med mobil bloggandet, var det så där som jag sa`?

    SvaraRadera

Välkomna till Caroline´s Bubbla