torsdag 30 juli 2009

Nu är det dags för en uppdatering

Känner att nu är det dags...Har hänt mycket de senaste dagarna sen jag bloggade sist. Vi tar det från början med start i lördags. Jag o J. åkte då till Eskilstuna för att gå på Tunggung festivalen. Det var en endags reggae festival. Kom till syster o Ella på eftermiddagen/kvällen drack några cider. Tog med oss syster o Ella o prommenerade ner på stan till festivalen. Jag hade trott det skulle vara större än vad det var, var bara en innergård typ. Men det var roligt o väldigt bra musik!! Possitivt överraskad av Rootvälta, ett svenskt band från Borlänge. Ella tyckte det också var roligt, hon dansade o sprang runt o charmade alla som vanligt! Vi gick hem en sväng för att ta på oss lite mer kläder o då stannade syster o Ella hemma medans jag o J. gick tillbaka.

På söndagen var man rätt sliten...Ella kom o väckte oss halv åtta på morgonen. Blev lite bus o sen frukost. Sen ringer systers nya kille o säger att han ska komma förbi. Jag o J. har inte träffat honom förut så det kändes väl så där...Sliten sen dan innan...Starkt första intryck!! hihi Men han var trevlig o jag hoppas det funkar bra mellan syster o honom!! Så lycka till till dom=) När vi skulle åka hem var jag lagom trött, åkte vid lunch för att hinna hem till fotbollen som började kl 14. Vi hade med oss Ella också för att vi skulle vara barnvakt åt henne från måndag till onsdag. Dagis var nämligen stängt o syster var tvungen o jobba. Mamma o pappa skulle egentligen ha tagit Ella men dom åkte på begravning så då ställer moster upp=)

Måndag morgon ringer klockan 06.00. Dags att gå upp o göra sig i ordning för att åka med bilen o kolla ac:n i den. Jag o Ella åker iväg. J. blir hemma o vilar, han har semester...mer om den grejen sen. När jag o Ella har lämnat bilen så måste vi ju ta bussen hem. Vi går till närmsta busshållplats som ligger vi Willys. Där ser jag att dom öppnar kl 7. Perfekt tänker jag, då kan vi fråga om vi får fixa välling till Ella där, för nu är Ella hungrig. Dom har en liten cafeteria vid ingången till affären o jag frågar gubben som står där om det går bra, det gör det. Han kommer o ska säga hej till Ella men hon blir plötsligt blyg. Hna går bakom disken o kommer tillbaka o ger Ella en klubba. Då blir Ella glad o inte alls blyg, o hon vill inte äta någon välling längre utan vill ha klubban!! Moster säger nej, hon ska äta välling först. Så efter vällingen får hon ta klubban, bara sånt man får göra när man är hos moster=), äta godis på morgonen hihi... Väl vid bussen ska jag skicka buss-sms, chauffören blir sur för att jag inte står precis vid vägkanten, lätt när man ska hålla reda på Ella, vagn, apan o sms...Kliver på o så är det en ny buss som har ngn form av handikapp knapp som är en touch. Så bara man går förbi den så plingar det. Buss cahuffören blir ännu argare..Men det gick i alla fall bra till slut!! När vi kommer hem så ska vi göra frukost, o så tittar vi på hajar som hajar. Ella gillar den filmen=) Efter det säger J. att han är så trött, hur ska han orka jobba. Jag skrattar o säger att: Men du har ju semester idag, tis o ons. Han blir så glad...Jag tyckte det var roligt att han inte hade en aning om att han hade tagit ut semester när vi skulle ha Ella...Inte lätt att komma ihåg, eller??!! Jag o Ella var ute o lekte i lekparken. När vi skulle åka gröna bussen igen för att hämta bilen ville Ella bara åka ner på stan för att därefter gå till moster bil. Moster hänger på så det blir en långprommenad. Väl vid bilen får jag reda på att det kommer att kosta 12000kr för att laga ac:n. Han som jobbar där tycker inte att det är värt att lägga dom pengarna på en gammal bil, jag håller med honom om det...så det blev ingen ac i bilen... =( Får köra med kors drag i stället=)

Tisdagen bestämmer vi oss för att ta med Ella till Nickis äventyrslek här i Uppsala. Det är ett innomhus-lekland för barn. I början är hon lite feg men ju mer hon får springa omkring deso självsäkrare blir hon. Hon gillade att hoppa i hoppborgen=) Moster får också hänga med o klättra runt för Ella var lite för liten för den "stora" avdelningen. Efter detta gör jag o J. allt för att inte Ella ska somna. Så vi fortsätter att leka ute, går till dagiset här i närheten när vi kom hem för att leka där. Moster har fått äta mycket "mat" kan jag säga.. =) När vi kommer in är det dags för att laga mat. Efter maten ska moster o Ella duscha. Blir en dusch sittandes på golvet=) Visar Ella att om man kollar upp i taket så får man inte vatten i ögonen. Hon är så duktig när moster ska tvätta håret på henne!! För hennes mamma har berättat att hon inte gillar att tvätta håret alls!!! O inte borsta det. Men när moster borstar håret hjälper Ella moster o tvärt om. Går hur bra som hellst!!!

På onsdagen ska vi åka tillbaka med Ella till hennes mamma. Men syster slutar inte jobbet förren vid fem tiden så jag tar med Ella för lite shopping. Var till öb o köpte shampoo o till Gränby för att köpa lite bröd mm. När vi kommer hem får Ella lite mat medan vi väntar på att J. ska göra sig i ordning för att följa med. Vi tar turen förbi Järlåsa o vattnar blommorna åt mamma o pappa. Jag säger till J. o Ella som sitter i baksätet att den som är vaken i Järlåsa bjuder jag på glass. Båda är vakna!! =) När vi sedan kommer till hjulsta bron är det broöppning. Typiskt!! Sitter där ett tag men ser inga båtar komma. Ringer syster o frågar om hon vet hur länge man brukar få sitta där, hon har ingen aning. Efter en halv timme o inga båtar går vi ut o kollar. Får reda på av en tjej att bron har fastnat o att dom inte vet hur dom ska få loss den då reservmotorn inte orkar dra. Jaha, då är det bara att vända om o köra tillbaka. Fick reda på att om man svänger i Veda kommer man ut i Hummelst, alltså behöver man inte åka ända tillbaka till Enköping. Vägen mella Veda o Hummelst är värsta "tv-spel-vägen" med tvära kurvor. Råkar köra över/på två fåglar. Hallå, dom måste ju flytta på sig ju!! J. tycker det är roligt att jag dödat två fåglar o hånas lite om andra djur vi ser vid sidan om vägen.. =/ När vi kommer till Eskilstuna blir Ella ledsen o säger att hon inte vill åka hem!! Sötisen..Men när hon får se mamma så blir det bra!! Vi lämnar av Ella men går inte upp, vi vill hem eftersom det tog längre tid än vad vi räknat med. När vi sedan kommer genom V-ås hamnar vi bakom en bredlast lastbil som kör i 70km/h. Har ingen möjlighet att köra om den alls förren vi är i Enköping!!! Tar ännu längre tid, allt som allt tog det 5timmar att köra fram o tillbaka, brukar ta typ 3timmar bara!!

Idag ska jag vila upp mig, eller ja, jag har gjort det!! Det tar på krafterna att vara barnvakt åt en 2åring!! =) hihi Inte riktigt van vid temot om man säger så + allt pratande=) hihi...Tror hon släktar på Nordmarkarna!!! haha nu blir mamma lite sur, hihi...

Nu ska jag kolla vidare=) kanske kommer upp lite kort sen=)
Ha en bra dag!

2 kommentarer:

  1. Haha du har haft fullt upp med andra ord:p
    Ja man blir trött av att vara barnvakt, o ännu mera trött när man är det flera dagar:)
    men det verkar som det gått bra för er iaf.
    kram

    SvaraRadera
  2. Haha låter som några fartfyllda dagar :-) Man inser att man har det ganska tyst o lugnt hemma trots allt när man haft barn i huset några dagar! Men 12 000:- för AC´n låter ju inte klokt! Tur jag har en kylmontör som kan fixa det om AC´n går sönder i min bil :-) Kram kram Anna

    SvaraRadera

Välkomna till Caroline´s Bubbla